Friday, July 23, 2010

Hak isteri kepada suami...

hari jumaat nie...rehat panjang...tak tau nak p mana lepak jer lah kat ofis..buka tv..tgk Al-Kuliyah..nak dgr kuliyah kat masjid entah bila aku nak p...tgk jer la kat tv nih..

Hak isteri pada suami..ustaz Zulkarnain yang ckp..suami ada hak pada isteri, isteri pun ada hak pada suami tapi cerita hak suami pada isteri dia dah cerita minggu lps..

minggu ni dia cerita pasal hak isteri pada suami..Sebagai isteri kita ner patuh pada perintah Allah dan rasul..maksudnye jauhi diri dari segala larangan Allah..mencari yang halal dan menjauhi yang haram...isteri juga mesti patuh pada suami selagi tidak melanggar ajaran Islam...maksudnya menjaga harta suami..termasuklah anak2..dsbb kan itu hak penjagaan anak diberikan pada isteri bila bercerai...atau mak sebelah isteri atau adik beradik perempuan isteri...ini kerana mereka mempunyai konsep pendidikan dan ajaran yang sama..cthnya cara nenek mendidik ibu akan menjadi cth ibu mendidik anaknyer pula..cara mereka dah tentu sama...
isteri mestilah selalu menyenangkan hati suami..wanita perlu sentiasa bermuhasabah diri..untuk kita mengetahui kelebihan dan keburukan diri kita..

tapi aku nih tak boleh muhasabah diri...aku ni emosi sangat lagi lagi kalo aku tanya suami aku hari nih aku da buat salah ker...apa yang aku buat hari ni utk dia ...aku masak sdp ke tak..huh bila dia kata aku itu...aku ini..lbh banyak kekurangan dari kebaikan mula lah aku merajuk...huh...teruk gak perangai aku nih...sabar jer lah suami aku tuh..aku nih dah lah degil...pemalas plak tuh...sori abang..tapi nak wat camner abang..dah berpuluh tahun aku hidup dgn gaya cam ni...so amik masa lah kalo nak berubah..hahahah nmpk tak kedegilan aku..hahaha TAK NAK BERUBAH..iskh..iskh..HIJRAH LAH OIIIIIIIII..ok next year punya azam...HIJRAH KEPADA KEBAIKAN...eh aku pun baik gak selama ni tau...hahaha saja puji diri sendiri..

hari hari makan lauk hati,(tak kesah lah hati ayam ker lembu ker..)
hari hari gak wat suami sakit hati.
Cinta Allah cinta sejati,
Cintaku pd suami smpi ke matiiiiiiiiiiiii....

No comments:

Post a Comment